maanantai 12. kesäkuuta 2017

Turvallisuusosaaminen: Työturvallisuuslaki

Työturvallisuuslain tärkeimmät seikat yhteiskunnallisten aineiden opettajan työssä

Yhteiskunnallisiin aineisiin ei kuulu työssäoppimista tai työharjoittelua, jossa erityisesti työturvallisuuslain tuntemus on tärkeää. Näissä aineissa ei yleensä tarvita henkilösuojaimia, käsitellä vaarallisia aineita tai monimutkaisia työvälineitä eikä fyysistä kuormittavuutta ole. Yhteiskunnallisiin aineisiin kuuluu kuitenkin usein työelämään liittyvää opetusta kuten Työelämätaidot, joissa on tärkeää käsitellä työturvallisuutta monipuolisesti. Tärkeää jokaisen opettajan työssä on ymmärtää työturvallisuuteen liittyvät seikat omassa opetustilassa kuten myös koko oppilaitoksen alueella.

Huolehtimisvelvollisuus
Työturvallisuuslaki velvoittaa opettajan huolehtimaan opiskelijoiden turvallisuudesta ja terveydestä. Opettajana tämä tarkoittaa opetustilan ilmanvaihdon, lämpötilan, valaistuksen ja yleisen siisteyden tarkkailua ja puutteista ilmoittamista eteenpäin työnantajalle. Sähkölaitteiden käytössä tarvittava ohjaus on opettajan vastuulla ja vialliset laitteet pitää toimittaa korjaukseen. Näin opettaja estää vaaratilanteita syntymästä. Myös hyvä ergonomia tuo turvallisuutta. Opettaja ei yleensä voi vaikuttaa opetustilan istuimiin tai pöytiin, mutta opetuksesta voi tehdä sellaista, että sen aikana on pakko liikkua, nousta ylös ja jaloitella, miksei jopa pitää pienen taukojumpan tunnin keskellä.

Ohjausvelvollisuus
Niin kuin työturvallisuuslaki määrää työnantajan on annettava työntekijälle riittävä ohjaus ja perehdytys työvälineiden käyttöön, työtiloihin ja tuontamenetelmiin, samoin opettajana velvollisuuteni on perehdyttää opiskelijat oppilaitoksen turvallisuusasioihin: tutustuttaa opetustiloihin, poistumisreitteihin, opastaa miten oppilaitoksen työvälineitä esim. tietokoneita käytetään turvallisesti, mikä on politiikka luokkahuoneiden lukitsemisessa taukojen ajaksi ja oppilaitoksen turvallisuussuunnitelmaan tutustuminen sopii hyvin Työelämätaidot-teeman sisälle ihan opiskeluunkin.

Työympäristön suunnittelu
Työelämätaitoja opettaessa on oiva mahdollisuus kuulla opiskelijoita, sillä opiskelijoiden kokemukset oppilaitoksen työturvallisuudesta on tärkeä saada kuuluville myös. Opiskelijoita voisi pyytää suunnittelemaan esimerkiksi turvallinen oppilaitos, jossa pitäisi miettiä mitä kaikkea oppilaitosrakennuksessa tulee huomioida turvallisuuden kannalta. Samalla voi syntyä hyvää keskustelua siitä, mitä omassa oppilaitoksessa pitäisi vielä kehittää.

Väkivallan uhka, häirintä ja henkinen kuormittavuus
Väkivallan uhka ja häirintä ovat työturvallisuustekijöitä, joihin jokaisen opettajan tulee varautua. Oppilaitokset ovat laatineet omat suunnitelmat väkivaltatilanteisiin ja niihin tulee perehtyä ja myöskin tiedottaa ohjeista opiskelijoille. Opetustilan istumajärjestyksellä voi yrittää vaikuttaa siihen, ettei häirintää olisi esim. istumalla U-muodostelmassa, jolloin kaikkien myös opettajan on helpompi nähdä mitä luokassa tapahtuu.
Häirintä on opettajan työssä usein koulukiusaamista. Opettajana kiusaamiseen pitää aina puuttua ja muistaa myös itse tutkiskella omaa toimintaa, että pysyy objektiivisena eikä pidä suosikkiopiskelija-järjestelmää. Kiusaaminen on vaikea asia, mutta siitä avoimesti puhuminen toistuvasti ja yhteisten pelisääntöjen luominen voivat lisätä työturvallisuutta.
Opiskelun ja tehtävien tulee olla sopivan haastavia, mutta ei liian kuormittavia. Oppimisen tulee olla kannustavaa, joten opettajana voin huomioida yksilölliset erot ja annettavien tehtävien pitäisi olla jokaisen omaa oppimista tukevia ei yhteismitallisia kaikille samoja tehtäviä.

Opettaja voi ja pitääkin tehdä monia asioita opiskelijoiden työturvallisuuden eteen. Työturvallisuusasiat voivat olla monen vuoden työskentelyn jälkeen itselle päivän selviä, mutta opettajan pitää aina muistaa, että opiskelijat vaihtuvat ja heille nämä asiat voivat olla täysin uutta tietoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti