tiistai 13. kesäkuuta 2017

14.1 Korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopistealueet

Ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopistealuiden tuntemus on yksi verkosto-osaamistavoite ja valitsin tutkimuskohteekseni Itävallassa Linzissä sijaitsevan die Pädagogische Hochschule Oberösterreich, jossa vietin kuukauden vaihto-opiskelijana.

Pädagogische Hochschule Oberösterreich (PH OÖ)

PH OÖ on Ylä-Itävallan maakunnan opettajakorkeakoulu, jossa on n. 3000 opiskelijaa, joista 1300 on osa-aikaista sekä n. 150 opettajaa. Koulun nettisivujen mukaan PH OÖ:n tutkimus keskittyy kasvatustieteelliseen tutkimukseen (Bildungsforschung), jonka tarkoituksena on kehittää tietoa kasvatustieteellisistä prosesseista ja niiden reunaehdoista ja tuottaa myös impulsseja käytäntöön kasvatuksen alalla. Tutkimusta tehdään erityisesti koulujärjestelmän johtamis- ja kehittämiskysymysten äärellä, opetus- ja oppimisprosessien parissa kuin myös opettajien ammatillisuuden (Professionalisierung) kanssa. Tutkimustyötä tehdään tiivisti kaikkien ainekokonaisuuksien alalla. Ainekokonaisuuksia ovat:

Painopistealueet

Tutkimus ja kehitys nähdään yhtenä korkeakoulun keskeisenä kokonaisuutena. Korkeakoulun tutkimuksen painopistealueet ovat:
- Opetus- ja oppimisen tutkimus (Lehr- und Lernforschung)
- Koulujen kehitys ja koulujärjestelmä (Schulentwicklung und Schulsystem)
- Opettajakoulutus (Lehrer/innenbildung)
- Opetushenkilöstö (Lehrperson)
- Inklusiivinen koulutus/opetus (Inklusive Bildung)
Nettisivuilta löytyy kymmeniä meneillään olevia tutkimusprojekteja kuten Opettajamyytit, Tilasuunnittelu opetuksessa, inkluusion vaikuttavuus, kielen oppimisen tukeminen musiikin avulla. Lisäksi sivulta löytyy myös korkeakoulun julkaisut vuosittain jaoteltuna.

Käytännössä 

Osallistuin toukokuun aikana muutamille korkeakoulun ammatillisten opettajaopiskelijoiden luennoille ja pienryhmätunneille. Näin lyhyessä ajassa ei voi kovin laajaa kuvaa oppilaitoksen kehitystoiminnasta saada, mutta kahdella luennolla eri opettajan toimesta käsiteltiin opettajan ammatillisuutta ja professionalismia. Mitkä ovat opettajan työssä vaadittavat ominaisuudet/arvot? Minkälainen on hyvä opettaja? Mikä ohjaa hyvää opettajaa?

Itävallassa on opetusministeriön työryhmässä, jossa oli edustaja myös PH OÖ:stä, määritelty opettajan työn 5 domainia eli tulkitsin, että 5 keskeisintä arvoa/taitoa. Ne ovat
1.Professionsbewusstsein (oman ammatin luonteen ja rajojen tunteminen)
2.Reflexions- und Diskursfähigkeit (reflektio- ja diskurssitaidot)
3. Differenzfähigkeit (kyky yksilöidä opetusta, arviointia, huomioida yksilöllisyys)
4. Kooperation und Kollegialität (yhteistyö ja kollegialisuus=työkavereiden kunnioittaminen, tasa-arvoisuus, yhtenäisyys)
5. Personal Mastery (omat tavoitteet ja visiot, jatkuva itsetutkiskelu objektiivisesti, halu kehittyä)
lisätietoa netistä
 Tämä teemahan on nimetty myös korkeakoulun nettisivujen perusteella tutkimuksen painopistealueeksi ja sitä käsiteltiin myös ammatillisessa opettajakoulutuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti