maanantai 5. kesäkuuta 2017

Turvallisuusosaaminen: 2. Lait ja dokumentit: Pelastuslaki

Seuraavaksi pohdiskelen opettajan työssä turvallisuutta ja mitä laki ja ohjeet näkyvät käytännön opettajan toimissa.

1. Pelastuslaki

Turvallisuuden takaaminen on opettajan työssä erittäin tärkeää ja opettajan ohjenuorana taustalla on Pelastuslaki, jonka tehtävänä on turvallisuuden parantaminen ja onnettomuuksien välttäminen. Pelastuslaista opettajan on muistettava vähintään 2 velvollisuutta:
a) Yleinen toimintavelvollisuus
b) Huolellisuusvelvollisuus

Yleinen toimintavelvollisuus tarkoittaa opettajan työssä sitä, että jos huomaa onnettomuuden tai tulipalon, on heti ryhdyttävä toimiin vaarassa olevien pelastamiseksi ja onnettomuuden vaarojen vähentämiseksi. Tähän liittyy myös välitön ilmoitusvelvollisuus, jotta tarvittava apu saadaan nopeasti paikalle.

Huolellisuusvelvollisuus tarkoittaa sitä, että opettajan on oltava omissa toimissaan huolellinen ettei onnettomuuksia pääsisi syntymään ja myöskin valvottava opiskelijoiden ja muiden toimintaa onnettomuuksien varalta. Tässä kunnollinen ohjeistaminen ja neuvonta säännöllisin väliajoin on tärkeää.

Toiminnanharjoittaja eli oppilaitos on velvollinen pitämään rakennukset sellaisessa kunnossa, että ne ovat paloturvallisia ja pelastautumisreitit on merkitty ja esteettömiä. Yksittäisen opettajan on hyvä omilla toimillaan myös huolehtia ja varmistaa rakennuksen turvallisuus ja ilmoittaa heti huomaamistaan puutteista. Esimerkiksi talvisin lumi ja jää voivat aiheuttaa onnettomuuksia tai liian suurten ikkunoiden avaaminen putoamisvaaran.

2. Pelastussuunnitelma

Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan Pelastussuunnitelmassa on oltava selostus
  • vaarojen ja riskien tunnistamisesta ja ehkäisemisestä
  • rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä
  • käyttäjille annettavista ohjeista onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi 
  • mahdollisista muista omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä
Lisäksi Pelastussuunnitelman sisältämät periaatteet ja toimintaohjeet on tehtävä henkilöstölle, oppilaille sekä koulun tilojen muille käyttäjille tutuiksi. Suunnitelman sisältö on kerrattava säännöllisin väliajoin ja päivitettävä tarpeen mukaan. Erilaisten pelastusharjoitusten täytyy olla säännöllisiä.

Tätä kohtaa jäin hiukan miettimään, sillä harjoittelussa kyselin oppilaitoksen turvallisuuskansiota ja opettaja tiedosteli sitä ainakin vahtimestarilta, eikä sellaista löytynyt. Myöskään pelastussuunnitelmaa ei löydy oppilaitoksen nettisivuilta eikä opiskelijaintrasta. Miten hyvin pelastussuunnitelma on sitten tehty tutuksi, jos se ei ole missään nähtävillä? Onko se salaista tietoa? Ohjaava opettaja ei myöskään keskusteluissa maininnut mitään turvallisuusharjoituksista tai tähän aiheeseen liittyvää, mutta varmasti koululla sellaista toimintaa on. Oppilaitoksen laatiman kriisisuunnitelman löysin intrasta, joka sivuaa myös turvallisuusasioita ja toimintaohjeita onnettomuustilanteissa. Käytännössä turvallisuusohjeet näkyivät luokassa olevana karttana, johon pelastautumisreitti ja hätäovet olivat merkitty.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti