keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

10.2. Korkeakoulun kansainvälisyysstrategian ja käytänteet

Osana kansainvälisyysosaamista tulee olla selvillä, minkälaisia kansainvälisyysstrategioita ja käytänteitä ammatillisessa koulutuksessa tai korkeakoulussa on. Tämä osaamistavoite mielessä perehdyin vaihdossa Linzissä opettajakorkeakoulun (PH OÖ) kansainvälisyyteen.

PH OÖ:n Kansainvälisyysstrategia

Korkeakoulun nettisivuilta löytyy saksankielinen dokumentti, jossa myös koulun kansainvälisyysstrategia on muutamalla lauseella määritelty linkki. Kansainvälisyysstrategian suora käännös:

"Kansainväliset projektit ja koulutusyhteistyö tukevat opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden liikkuvuutta. Ne tukevat myös korkeakoulun integraatiota kansainväliseen tiedeyhteisöön ja tuovat laajempia näkökulmia opetukseen ja tutkimukseen."

 Kansainvälisyys Linzin opettajakorkeakoulussa

 1990-luvun alusta alkaen korkeakoulu on ollut sitoutunut ja kiinnostunut kansainvälisistä yhteistyöohjelmista, jotka koskettavat opettamista, tutkimusta ja palveluita. Kansainvälisyyttä toteutetaan opiskelija-, henkilöstö- ja opettajavaihdon kautta, rajat ylittävällä tutkimusyhteistyöllä ja kansainvälisillä projekteilla, joissa korkeakoulu on sekä vetäjänä että osallistujana. Korkeakoulun yhteistyöverkosto kattaa ison määrän Euroopan maista ja lisäksi Georgian, Valkovenäjän ja Israelin.

Kansainvälistyminen nähdään dynaamisena prosessina, joka vaatii jatkuvaa reflektiota eikä pelkästään opiskelija- tai tutkimushankkeiden määrien laskemista. Kansainvälisyyden tavoitteena on tehdä opetus-, oppimis- ja tutkimus-vaihtokokemuksesta merkityksellinen ja mahdollinen kaikille opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Kuvahaun tulos haulle erasmus plus logo
Kuva: Wikimedia Commons

Vaihtotoiminta


Lähtevät
Käytännössä kansainvälisyyttä toteutetaan näkyvimmin Erasmus+-vaihto-ohjelman avulla. Kolmannen lukukauden jälkeen opiskelijalla on mahdollista hakea vähintään 3 kuukauden opiskeluvaihtoon korkeakoulun yhteistyöoppilaitoksiin, joihin myös Oamk ja Oulun yliopisto kuuluvat. Opiskelija voi hakea myös vähintään 2 kuukauden harjoitteluun sekä valmistumisvaiheessa kouluharjoitteluun.

Opettajat voivat lähteä myös Erasmus+-ohjelman kautta Euroopan sisällä vähintään 2 päivän ja Euroopan ulkopuolelle vähintään 5 päivän vaihtoon. Opettajavaihtoon on sisällytettävä vähintään 8 tuntia opetusta. Lisäksi tätä mainostetaan hyvänä tapana markkinoida korkeakoulua ulkomailla. Myös muulle henkilökunnalle järjestetään kansainvälistä vaihtoa oman toiveen mukaan omalta alalta.

Saapuvat
Korkeakouluun tuleville ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille on tarjolla oma englanninkielinen opiskeluohjelma. Jos saksankielen taito on riittävä, vaihto-opiskelijat voivat myös osallistua korkeakoulun muuhun opetukseen. Vaihto-opiskelijoille on järjestetty myös opetusharjoittelua, mikä tarkoittaa opetuksen seuraamista ja sen jälkeen itse opettajana toimimista. Tässä apuna ovat mentori ja harjoitteluopettaja. Opetusharjoittelua on kerran viikossa aamupäivisin ja iltapäivällä on palautetunti yhdessä muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa. Erasmus+-ohjelman kautta korkeakoulu ottaa myös vastaan opetushenkilökuntaa.

Paikallisille opiskelijoille on tarjolla myös mahdollisuus kotikansainvälisyyteen, sillä jokaisen on mahdollista hakea Be a Buddy- Be International!- ohjelmaan. Tässä paikallinen opiskelija on 1-3 vaihto-opiskelijan tukena vaihdon ajan ja tutustuu näin itsekin toiseen kulttuuriin ja kieleen. Tästä opiskelija voi saa lisäksi 2 ECTS.

Kansainväliset projektit
Korkeakoulu tekee paljon kansainvälisiä projekteja yhteistyössä partneryliopistojen kanssa. Kansainvälisyyskoordinaattori kertoi, että hänen työnkuvaansa kuuluu matkustella Euroopassa tutustumassa eri yhteistyökumppaneihin useamman kerran lukuvuodessa. Hän oli käynyt myös Oulussa.
Esimerkkejä kansainvälisistä projekteista:
  • Tandem Teaching (Opiskelijat Tsekistä ja Linzistä vierailevat toistensa luona 4 päivää ja opettavat toisiaan. Tavoitteena oppia uusia menetelmiä, kieltä ja uusia ideoita opettamiseen)
  • EDIT (mukana myös Oamk, Educational Video Challenge: vuosittainen kilpailu, jossa opettajaopiskelijat tekevät opetusvideoita)
  • Mobile Learning (langattoman teknologian hyödyntäminen opetuksessa)
  • Demokratia ja kansalaiskasvatus yhdessä Georgian ja Israelin kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti