- Älä tuhlaa vettä.
- Muista kierrättää vaatteet ja muut kodintarvikkeet.
- Lajittele jätteet.
- Tee hyviä kirpparilöytöjä, kuluta vähemmän.
- Käytä julkisia kulkuneuvoja.
- Tarkkaile hiilijalanjälkeäsi.
- Elä niin, että seuraavillakin sukupolvilla olisi hyvä elää.
Tuossa ensimmäisiä periaatteita, joita minulla tulee mieleen kestävästä kehityksestä. Mutta mitä kestävä kehitys voisi tarkoittaa ammatillisessa koulutuksessa? Jos ihan ensimmäiset ajatukseni listaisin..
- Älä tuhlaa paperia, opetusmateriaali mieluummin sähköisenä.
- Muista sammuttaa valot luokasta tunnin jälkeen.
- Kierrätä oppikirjoja ja käytä sähköistä materiaalia.
- Opeta ekologisuutta ja säästäväisyyttä.
Aika käytännönläheisiä pieniä tekoja, mutta huomaan ettei minulla ole käsitystä, miten kestävän kehityksen periaatteet näkyvät ammatillisessa koulutuksessa.
Opintoryhmässä käsittelimme arvo-osaamista ja yhden ryhmän teemana oli kestävä kehitys. Tästä opetustuokiosta opin, että kestävä kehitys on paljon laajempi käsite kuin pelkkä ekologinen näkökulma. Sen lisäksi kestävään kehitykseen kuuluvat myös taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Miten nämä neljä näkökulmaa tulisi huomioida ammatillisessa koulutuksessa?
Nuo minun listaamat ensimmäiset ajatukset liittyvät lähinnä ekologiseen kestävyyteen. Taloudellinen kestävyys on yhteydessä ekologiseen, mutta tavoitteena on enemmän taloudellisen hyödyn löytäminen. Se voisi tarkoittaa sitä, kuinka oppilaitos käyttää määrärahansa, kun resursseja leikataan, niin mistä leikataan? Panostetaan esimerkiksi digitalisointiin kuten ekirjoihin eikä enää painettuihin kirjoihin. Opetetaan säästäväisyyteen, yhteisiä opintoja oman talouden hallinnasta, ettei oppilaat ajautuisi velkakierteeseen.
Taloudellinen kestävyys mahdollistaa sosiaalisen kestävyyden, joka pitää sisällään tasapuolisen hyvinvoinnin. Jokainen yksilö on samanarvoinen ja ainutkertainen. Jokaisella oppilaalla mahdollisuus turvalliseen opiskeluympäristöön. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa myös yhtälaisia vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Suomessa koulutusmahdollisuudet ovat olleet melko oikeudenmukaisia ja kaikille taustasta riippumatta mahdollisia. Tämän päivän ongelmia sosiaalisessa kestävyydessä on kuitenkin nuorten syrjäytyminen ja työttömyys. Ammatillisesssa koulutuksessa tähän ongelmaan on pyritty löytämään ratkaisuja erilaisten valmentavien koulutusten (VALMA ja TELMA) avulla, jotta koulutuksen syrjään pääsisi jokainen jollakin tavalla kiinni. Erilaisia projekteja on myös koulupudokkaiden löytämiseksi. Sosiaalinen kestävyys näkyy myös yksilöiden huomioimisessa omalla HOPSilla. Jokaisella opiskelijalla on oma polkunsa opintojen suorittamiseen.
Kulttuurinen kestävyys ammatillisessa opetuksessa näkyy ainakin monikulttuurisuuden lisääntymisenä. Opiskelijaryhmässä voi olla ihmisiä eri puolilta maailmaa ja erilaisten tapojen huomioiminen on tärkeää. Opettajalla on myös keskeinen rooli suomalaisen kulttuurin edustajana ja edistäjänä. Ammatillisessa opetuksessa myös kansainvälisyys on yhä tärkeämpää. On tärkeää oppia, että elämme globaalissa maailmassa ja erilaisuus on rikkaus. Ammatillisessa koulutuksessa kulttuurinen kestävyys voisi tarkoittaa myös sitä, että oppii myös perinteisiä tapoja tehdä asioita. Esimerkiksi leivän leipomisen kehityksen kaari tai toimistotyö ennen ja nyt, olisivat varmasti mielenkiintoisia näkökulmia oppimisen kannalta.
Opetushallituksen sivuilla kestävän kehityksen sanotaan olevan kiinteä osa opetusta ja oppilaitosten jokapäiväistä toimintaa. Kestävän kehityksen tulee olla yksi elinikäisen oppimisen arvioitavista avaintaidoista. Ohhoh! Tässä ollaankin todella keskeisen asian äärellä, kun ihan avaintaidosta on kyse. On hienoa huomata, että kestävän kehityksen periaatteet nähdään näin tärkeänä myös ammatillisessa koulutuksessa. Itselläni, kun ei ole aiempaa opettajan kokemusta niin tietysti haluaisi nyt kovasti päästä kurkistamaan, miten periaatteet toteutuvat ihan käytännössä.
Tuolla samaisilla Opetushallituksen sivuilla on esitelty J. Palmerin kolmikantamalli, mitä kestävän kehityksen periaatteet tarkoittavat oppilaitosympäristössä.
Tässä mallissa on hienosti kuvattu, kuinka kestävän kehityksen periaatteiden toteutumiseen tarvitaan tietoa siitä, mitä kestävä kehitys on ja myöskin toimintaa sellaisessa ympäristössä, jossa kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan. Näin voi syntyä yksilöitä, jotka haluavat myös itse toimia kestävän kehityksen puolesta. Tässä oppilaitokset ovat kyllä oivallisia oppimisympäristöjä, joissa kestävän kehityksen toimintaa voidaan siirtää myös tulevaisuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti