maanantai 17. lokakuuta 2016

Kestävä kehitys Keudassa

Kun olin perehtynyt kestävän kehityksen periaatteisiin teoriatasolla, selvitin miten nämä periaatteet näkyvät oikeassa ympäristössä eli ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutustuin Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan ammattiopiston nettisivuilta (www.keuda.fi) löytyvään tietoon kestävästä kehityksestä.
Kuvahaun tulos haulle keuda

"Kestävä kehitys koetaan Keudassa tärkeäksi. Haluamme olla mukana rakentamassa hyvää tulevaisuutta ympäristön, yleisen hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden näkökulmasta."

Kestävän kehityksen tärkeys näkyy ainakin siinä, että se näyttäisi olevan kirjattu jokaisen perustutkinnon osa-alueeksi kansainvälisyyden ja yrittäjyyden kanssa. Nettisivuilta ei löydy selkeästi erillistä osiota, jossa kerrottaisiin Keudan kestävän kehityksen periaatteista, vaan nettisivujen mukaan kestävä kehitys toteutetaan soveltaen Keudan yhteisiä suunnitelmia. Tähän mennessä vaikuttaa vielä jonkin verran hienolta sanahelinältä. Kaivellaanpa vähän syvempää..

Kestävä kehitys Lähihoitaja-opinnoissa

 

"Lähihoitajaopinnoissa kestävä kehitys on osaltaan sekä sisältöalue opinnoissa että huomioitava asia opetusmenetelmiä ja materiaaleja valittaessa. Se on myös yksi ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnin osa."

Kun lähihoitajan 3 pakollista tutkinnon osaa tarkastelee, niin ensimmäisessä 20 osaamispisteen osassa `Kasvun tukeminen` ei mainita kestävää kehitystä. Kestävään kehitykseen liittyviä aiheita kuitenkin osaamistavoitteista löytyy kuten:
* Kunnioittaa asiakkaan arvoja ja kulttuuritaustaa
* Edistää ja tukea asiakkaan kasvua ja kehitystä sekä terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia

Kahdessa seuraavassa pakollisessa tutkinnon osassa kestävä kehitys mainitaan jo ihan erillisenä osaamistavoitteissa. Hoito ja huolenpito ( 30 osp) :
* Toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan

Kuntoutumisen tukeminen (20 osp) :
* Noudattaa taloudellisuutta, kestävän kehityksen periaatteita sekä toimintaympäristön
laatusuosituksia

Lähihoitaja opinnoissa voi suuntautua eri Osaamisalojen mukaan, joita ovat:

Näissä osaamisaloissa kestävä kehitys ei ole suoraan mainittu osaamistavoitteissa, mutta niissä puhutaan kyllä esimerkiksi alan eettisistä periaatteista, työhyvinvoinnin ylläpitämisestä, jotka liittyvät myös kestävän kehityksen periaatteisiin.


Lisäksi lähihoitaja-opintoihin voi Keudassa liittää valinnaisen Yhteisen tutkinnon osan, jonka aihe on ympäristöosaaminen. Tämä kokonaisuus pitää sisällään:


Käytännön esimerkkejä

No niin, löytyihän sieltä keke-tavoitteita. Tietysti tästä herää halu päästä selvittämään, miten näitä osaamistavoitteita sitten osoitetaan ihan käytännössä? ja kuinka osaamista arvioidaan.
Kestävän kehityksen periaatteiden käytännön toteutuksesta löysin Keudan sivuilta toisen koulutusyksikön; Pekka Halosen akatemian Kestävä kehitys Ohjeita-esityksen. Tämä esitys pohjautuu samaan aiemmin kirjoittamaani teoriaan kestävän kehityksen ulottuvuuksista: ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen. Nämä näkökulmat on viety käytännön tasolle ja esim.

  • pahvikahvimukeista on luovuttu ja tuodaan omat mukit kouluun, 
  • pidetään talkoo- ja kierrätyspäiviä, 
  • koulun pihaa siivotaan yhdessä, 
  • jätteiden lajittelu tehty mahdolliseksi, 
  • oppilaitoksen riskikartoitus, 
  • ohjeet hätätilanteissa luokkiin, 
  • työsuojelukoulutusta opiskelijoille..

Tästä kaikesta voi päätellä, että Keudassa tehdään paljon kestävän kehityksen ympärillä. Tieto on vaan hiukan hajanaisesti nettisivuilta löydettävissä. Omakohtaista kokemusta Keudasta ei vielä ole, mutta ilahduin näistä löydöksistä, että kestävän kehityksen periaatteet nähdään tärkeänä ja ne on sisällytetty perustutkintojen opetussuunnitelmiin ja viety myös ihan konkretian tasolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti