-Palautteen antamiseen menee aikaa. Opettajan resurssit ovat kuitenkin rajalliset ja niitä kiristetään jatkuvasti. Vaarana on, että palautteesta tulee "fraasiautomaatti".
- Keskeneräinen palautekin on parempi kuin ei palautetta ollenkaan. Jos ei ole rajattomasti aikaa viilata palautetta, niin parempi silti kommentoida edes jotain.
-Palautteen hampurilaismalli on hyvä, eli ensin positiivista palautetta, sitten väliin vähän kehitettävää ja mahdollisia heikkouksia ja sitten lopuksi vielä positiivista palautetta.
-On erilaisia oppijoita, joten palautettakin on hyvä antaa eri tavoin, välillä kirjallisesti välillä suullisesti.
-Palautelomakkeessa ei ole hyvä kysyä sellaisia kysymyksiä, joihin voi vastata Kyllä tai Ei.
-Google Forms-lomake on kätevä työkalu palautekyselyyn
-Padlet -seinä, hyvä työkalu, jonka käyttöä kannattaisi opetella.
-Tuutorin paras palautekysymys: Mikä edisti oppimista? Mikä haittasi oppimista?
- Hyvän palautelomakkeen tekeminen on vaikeaa, on käytettävissä valmiita kyselylomakkeita joista kannattaa ottaa mallia.
-Palautteessa on aina riski, että satuttaa toista. Ei kannataisi koskaan lähettää sähköpostilla, koska sen voi palautteen saaja tulkita helposti väärin.
![]() |
Muista antaa positiivista palautetta! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti