Nämä ope-opinnot verkon välityksellä toteutetaan palapeli-mallilla, mikä tarkoittaa siis sitä, että ryhmässä suunnittelemme opetustuokiot ja sitten jokainen toimii opettajana eri ryhmälle. Koko syksyn olimme neljän hengen porukassa ja opimme työskentelemään yhdessä ja löytämään ryhmätuokiolle aikaa kiireisistä aikatauluistamme. Tutustuimme jo Oulussa lähipäivillä joten ryhmätyöskentelyn aloittaminen ac:n välityksellä oli helppoa. Ryhmämme oli tunnollinen ja saimme mukavia opetustuokioita yhdessä suunniteltua ja työnjako oli sujuvaa. Tietysti ryhmätyöskentely ac:lla on hiukan erilaista kun ei näe porukkaa kasvokkain. Tulee esim. päällepuhumista, ääni ei kuulu ja nettiyhteydet välillä tökkii.
Sitten itse ryhmätyöskentelystä on itsellä vähän aikaa ja siihen piti totutella. Ensin ideoitiin yhdessä ja piti tavallaan myydä omat ajatuksensa koko ryhmälle, ennen kuin niitä alettiin toteuttamaan. Eri näkökulmat saavat ajattelemaan, mutta välillä ryhmätyössä joutuu myös "tyytymään" ryhmän päätökseen vaikka itse olisi eri mieltä. Kun vuoden lopulla tuutorimme sitten sanoi, että ensi vuonna sitten ryhmät sekoitetaan, niin tuntui vähän haikealtakin kun oli jo tottunut tuttuun teemaryhmään, mutta oppimisen kannalta erilaisissa ryhmissä toimiminen on erittäin hyödyllistä.
Eilen sitten pidimme opetustuokion oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmistä opettajan näkökulmasta. Uudessa ryhmässä oli erilainen dynamiikka ja toiminta aktiivista. Työskentely oli helppoa tässäkin porukassa. Olin tyytyväinen, kun ryhmämme innostui ehdottamastani paneelikeskustelu-menetelmästä. Saimme tästä valinnasta myös tuutoriltamme positiivista palautetta. Oppina jatkolle: Paneelin järjestäminen ac:lla vaatii kovasti aikaa, 15min ei riitä mihinkään. Keskustelun kysymyksiä on hyvä miettiä etukäteen ja myöskin yleisön aktivointia. Ja kun sitä aktivointia on, niin aikaa tarvii taas olla paaaaljon! Paneelin yleisöä voi laittaa ac:lla helposti äänestämään jostakin aiheesta tai esittääkin ensin kysymys ensin jollekin kuulijalle tai sitten ottaa jokin kysymys yleisöltä paneelille. Paneeli on toimiva menetelmä ac:lla, sillä eri keskustelijoiden näkeminen yhtä aikaa on virkistävää.
Näissä palapeli-mallin opetustuokioissa on ollut kiva päästä kokeilemaan turvallisessa ympäristössä eri opetusmenetelmiä, kun aiempaa opettajakokemusta ei itselläni ole. Myös muiden ryhmien menetelmävalinnat ovat olleet opettavaisia. Ja antoisaa on ollut saada palautetta ja kuulla myös muiden saamat palautteet. Kun tuokiot on tallennettu, niitä katsomalla on helposti huomannut kehittämiskohtia omassa toiminnassa, ac:lla kun tuo tallennus käy niin helposti.
Palapeli-malli on ehdottomasti tärkeä palanen minun opettajan työkalusalkkuun.
![]() |
Kuva: pixabay.com |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti