maanantai 23. tammikuuta 2017

23.11. pedagogiset kopit

- muista riittävän hyvät lähdemerkinnät
- kouluttajan materiaalia ei saa laittaa ilman lupaa
- siteeraukset varovaisesti (esim. ei laki-tulkinnat opettajan nimellä?)
-tieteellistä näyttöä oppimistyyleistä ei ole: auditiivinen, visuaalinen, kinesteettinen. Käyttöä ei suositella! Nlp-menetelmä
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/16/vaarinkasitys-jokaisella-oma-oppimistyylinsa
- #ape4 twitter tunnus
- motivaatiota voi opettaja sytyttää, mutta ketään ei voi opettaja motivoida. Kun saa sanoa, että on pakotettuna tullut koulutukseen, niin fiilis voikin muuttua.
-Rojolan susannan blogi
- opetusvideoiden oltava lyhyitä 6-9 min katsotaan mieluiten
- flipped learning, matsku etukäteen jolloin käsittelyyn/työstämiseen jää enemmän aikaa. Tuo yksi kysymys opetustuokioon.

Tärkeimmät opettujuuden työkalut ammattitaitoreppuuni tähän mennessä

- Ihminen oppii itse tekemällä, kalvosulkeisista ei jää paljon mitään käteen
- VUOROVAIKUTUKSEN merkitys oppimisessa
- Positiivinen pedagogiikka: kannustuksen merkitys, omien vahvuuksien löytäminen, ilon kautta
- Uusia aktivoivia menetelmiä: itseohjautuva, case-opiskelu, luova työ, kyselevä oppiminen, ilmiöoppiminen, palapelimalli, porinaryhmät, visualisointi
- Ryhmäyttämisen tärkeys oppimisessa
- Ryhmän toiminnan eri vaiheet (aloitus, kuohunta, yhteistyö ja hajoaminen)
- Opettaja on ohjaaja, ei tiedon kaataja
- Osaamisperusteisuus, mitä se on käytännössä
- Verkko-opettamisen alkeet
- Uusia työkaluja: sanapilvi, padlet-seinä, poll-kyselyt, google driven hyödyntäminen, somen hyödyntäminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti