keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Vaihto-opiskelu Itävallassa alkaa

Vappuaaton lumisateesta oli mukavaa vaihtelua saapua Linzin lämpimiin piknik-keleihin vappupäivänä. Tänään sitten kävelin Erasmus-vaihdon järjestävään Pädagogische Hochschule Oberösterreich (nettisivut). Tämä on Itävallan toiseksi suurin opetusalan yliopisto, jossa on yli 3000 opiskelijaa. Opetus koostuu 3 päälinjasta, jotka ovat:
1. Primary Teacher Education eli 6-10 vuotiaiden opetus
2. Secondary Teacher Education (10-18/19-vuotiaat)
3. Vocational Teacher Education eli ammatilliset opettajat (15-18/19-vuotiaat).
Lisäksi on lisäkoulutusta kasvatuksen alalla. Minun vaihdon teemana on tuo kohta 3.

Opiskelijoilla on mahdollista suorittaa näissä linjoissa kandidaatin tutkinto 4 vuodessa ja lisäksi maisterin tutkinto 1-2 vuodessa. Aiemmin täällä on voinut suorittaa myös erityisopettajan tutkinnon, mutta se on nyt poistunut, sillä erityisopetus on integroitu kaikkeen opetukseen. Primary ja Secondary opettajilla on kuitenkin mahdollisuus edelleen valita erityisopetus pääaineeksi.

Eka Päivä


Kuva: Tiina Takalammi
Kuvan mainos oli näyttävästi esillä kv-yksikössä, kun etsin kv-koordinaattorin huoneeseen. Olin viestitellyt hänen kanssaan sähköpostilla ja hän oli lähettänyt minulle alustavan ohjelman kuukauden vaihdon ajaksi. Kv-koordinaattoria ei näkynyt sovittuna aikana, joten kyselin huoneeseen menneeltä naiselta apua. Hän osoittautui laitoksen johtajaksi ja ohjasi minut ystävällisesti huoneeseensa ja tarjosi kahvia. Juttelimme hänen kanssaan heti sujuvasti saksaksi itävaltalaisesta aikakäsityksestä ja tapakulttuurista, kuinka hän oli sinuttelu-ihminen, mutta Itävallassa kyllä on vielä tapana kunnioittaa hierarkiaa ja monesti teitittely on varmempi tapa lähestyä. Itseasiassa yllätyin johtajan rennosta ja avoimesta juttelusta ja kuinka hän heti kärkeen kysyi saisiko sinutella minua. Kv-koordinaattorikin saapui paikalle ja juttelimme pitkään johtajan huoneessa mm. päivän politiikasta, äärioikeiston noususta, naisten asemasta, sosiaalisista ongelmista ja globaaleista kysymyksistä. Myöhemmin saammassani koulun esitteessä sanottiin, että:
"We put a strong emphasis on a friendly, open-minded and welcoming atmosphere"
Tämän juttutuokion perusteella voin kyllä täysin allekirjoittaa tämän. Oli todella mukava jutella kahvin lomassa kaikessa rauhassa.

Ammatillinen koulutus Itävallassa

Ammatillisen koulutuksen rakenteesta johtaja kertoi, että reipas 90% koulutuksesta koostuu työpaikalla oppimisesta kolmen vuoden aikana ja johtajan sanojen mukaan todelliselle koulutukselle jää vain 10%, mikä on yleensä yksi 10 viikon intensiivinen jakso vuodessa. Tämä ei ole johtajan mukaan välttämättä toimiva malli, sillä opiskelijat ovat nuoria 15-vuotiaita ja usein sosiaalisesti haasteellisista taustoista tulevia. Yleensä työpaikka pysyy koko koulutuksen ajan samana ja työpaikka on aina edellytys ammattiopistoon pääsylle, ilman työpaikkaa ei voi opiskella. Oppiminen työpaikoilla voi tarkoittaa myös stereotypioiden vahvistumista ja yksipuolisen näkökulman saamista esim. yhteiskunnallisiin asioihin. Johtajan mukaan ammatillisessa koulutuksessa pitäisi olla enemmän koulussa tapahtuvaa oppimista. Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen näkökulma, sillä meidän Suomen ammatillisen koulutuksen reformihan näyttäisi vievän ammatillista koulutusta juuri tähän työpaikalla oppimisen korostamiseen.

Loppupäivän kävimme kv-koordinaattorin kanssa läpi tulevaa ohjelmaa, mitä he olivat minulle suunnitelleet ja sain itse myös kertoa, mikä kiinnostaa ja kiersimme myös katsomassa koulua. Erikoisuutena jäi mieleen koulun oma radiostudio, jossa tehdään lähetystä paikallisradioon. Pääsen seuraamaan yhtenä päivänä myös tätä Radio Show:ta, jännää!

Ps. Koulun mainoksessa mainitaan yhteistyö-osiossa erikseen Oulun Amok, jonka kanssa koulu on kehittänyt Educational Video Challenge EDIT:in. Pitääpä perehtyä tähän lisää, kun kirjoittelen yhteistyöstä ja verkosto-osaamistavoitteista lisää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti