keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Itävallan ja suomalaisen koulutusjärjestelmän eroja

Tänään pääsin osallistumaan teknisten aineiden ammattikouluopettajien englannin tunnille ja ammattikoulun englannin opettajien tunnille sekä vaihto-opiskelijoille tarkoitetulle Classroom management and innovative teaching methods-kurssille. Opetus oli hyvin keskustelevaa ja opiskelijoita aktivoivaa, pidin kovasti opetusmenetelmistä, pienistä hauskoista pulmista joita piti ryhmässä tai parin kanssa ratkoa ja pääsinpä ihan näyttelemäänkin kun eri tilanteita piti parin kanssa esittää ilman ymmärrettävää kieltä. Vaikka classroom managementin opiskelijat olivat peruskoulunopettajaopiskelijoita, opettaja ohjasi meitä aiheesta ryhmän heterogeenisuuden huomioiminen. Eli oikeastaan käsittelimme erityisen tuen tarpeessa olevien ohjausta. Vinkkeinä keskustelimme mm. Ajankäytön hyödyntämistä (saa tarvittaessa lisäaikaa tehtävän tekemiseen), erilaiset tehtävät erilaisille opiskelijoille, tässä tärkeää on huomata ero difficulty <-> complexity. Eli tehtävien vaikeusasteen vaihtelu ei ole niin tärkeää kuin tehtävien moninaisuuden vaihtelu. Yhtenä keinona myös tuotiin esiin se, että oppilaat opettavat toisiaan, eli pienillä lapsillakin tätä menetelmää voi käyttää. Ja monia muita jänniä juttuja opin tänään. Ja erityisesti jäin ihmettelemään sitä, että Itävallassa naisten eläkeikä on 60v ja miesten 65v. Kukaan ei osannut selittää miksi..

Itävallassa kaikille yhteinen koulu kestää ensimmäiset 4 vuotta, jonka jälkeen oppilaan pitää valita ammatilliselle puolelle tai korkeakoulutukseen tähtäävä linja. Ammatillinen koulutus eroaa merkittävästi suomalaisesta järjestelmästä, sillä ammattikoulutukseen pääsyn edellytyksenä on aina työpaikka, jossa koulutus tapahtuu pääosin. Kolmen vuoden koulutuksessa opetusta oppilaitoksessa on 10 viikkoa vuodessa. Linzin kv-osaston johtaja kritisoi tätä järjestelmää, sillä kouluopetuksella on niin vähän painoarvoa ja kyseessä on kuitenkin nuoret 15-18-vuotiaat. Kuulemma työnantajat kuitenkin vastustavat kovasti järjestelmän muuttamista, sillä lehrling:it ovat heille tärkeää (edullista)työvoimaa ja resursseja opetuksesta kiristetään entisestään.

Hassu yksityiskohta, joka selvisi kun kv-koordinaattorin kanssa selviteltiin kouluvierailuja minulle. Linzin ammatilliset oppilaitokset on numeroitu BS 1, BS2... joka tulee siis sanoista Berufschule. Kysyin tästä niin numerointi johtuu siitä että Linzissä on 10 ammattioppilaitosta ja esim pienemmässä kaupungissa niitä voi olla vaan kaksi jolloin niitä kutsutaan BS1 ja BS2!!!

Tässä nopsaan tän päivän aatoksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti